Hasse Carlsson videoblog - föreläsare, talare

Klass 9A

Ja, vad skall man säga?
Ett fantastiskt program med fantastiska resultat.
Ungdomar som hittat sina inre hjältar och som fått
en erfarenhet dom har med sig i resten av livet.

Personligen är jag dock inte det minsta förvånad.

Det som förvånar mig är att inte fler företag använder samma
verktyg, samma pedagogik och samma värdegrunder.
Problemet med värdegrunder är att det inte finns några genvägar.
Du måste ge av dig själv.
Är det där skon klämmer?
För vi vet ju att det ger klirr i kassan.
Människor som jobbar nära sina talanger växer och utvecklas,
är nästan aldrig sjukskrivna och drar med sig sin omgivning i
en positiv spiral.
Människor som lär sig hantera sin motivation hamnar nästan alltid
i böcker som beskriver stordåd.

Vill du vända på det kan du ge din personal ansvar men inga befogenheter.
Bara en tidsfråga innan telefonen ringer och någon är "utbränd".
Eller köra den gamla klassikern "varför deligera när jag kan göra allt själv".
Ett utmärkt sätt att släcka den lilla glöd som kan finnas i personalgruppen.

Nej, jag hoppas många företagsledare och personal i ledande befattningar
ser och lär.
Lärarna i programmet har visat att dom har ett hjul som fungerar och som fungerat
i många tusen år, för människan är sig lik.

Så vad tänker du innan du somnar?
Vågar du ge dig ut på en oslagbar resa och göra samma sak?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0