Hasse Carlsson videoblog - föreläsare, talare

Lägga ner mitt företag?

Efter att debatten om Ängskolan tagit ytterligare fart har jag
fått följande funderingar.
Jag gjorde ett uttalande för Radio Sju som sändes idag.
Efter gjort en liknelse på hur bilindustrin profilerar sig så
fick jag en kommentar om att jag blandat ihop äpplen och päron.
"Skolan är inte, och ska inte vara, ett företag med vinstintresse", menar en person som heter Anna.
Jag håller med, helt och fullt, men det var ju inte vinstintresset jag pratat om.
Det var profilering vi pratade om, eller apelsiner om du så vill.

Däremot är det väl självklart att de som styr en skola skall tänka långsiktigt,
precis som ett företag måste göra.
Att leva och agera i ettårs-ekonomier gör väl ingen glad?

Eller så är det så enkelt att jag skall lägga ner mitt företag och starta en kommun.

Då får jag ju nya pengar i januari ...


Kommentarer
Postat av: ~liten~

Om Ängskolan hade varit en privatskola så hade ingen politiker höjt på ögonbrynen. Då hade det accepterats fullt ut att man marknadsförde sig, oavsett om det skulle vara aggressivt eller ej.

Däremot hade man (politiken) försökt styra så att de kommunala skolorna kunde konkurrera bättre - vilket på sikt kanske skapat bättre skolor i alla läger. För när har väl konkurrens någonsin varit dåligt för konsumenten?

Jantelagen har återigen låtit visa sitt fula tryne.

2009-05-27 @ 19:59:10
Postat av: Fredrik Bergh-Gustafsson

Jag stöttar dig till fullo Hasse! Har själv gått i en idrottsklass på Ängskolan och jag måste säga att det var den bästa klassen jag kunde gått i, bara en sådan sak att vi hade idrott 4 ggr i veckan gjorde ju att man kände sig frisk och presterade bättre. Dessutom så sker ju mycket "marknadsföring" av skolan via mun mot mun metoden eftersom vi nöjda elever givetvis säger till barn som ska börja på högstadiet att söka till Änskolan!

2009-05-27 @ 20:06:55
URL: http://bgsonshemlagade.blogspot.com
Postat av: Hasse

Liten: det är sant som du säger.

Personligen får jag känslan av att det finns en hel del bakom kulisserna. Vore spännande om de ledande i frågan lägger korten på bordet.



Fredrik: tack för uppmuntrande ord, jag skall föra dem vidare till personalen på Ängskolan. Dom behöver nog varje uns uppmuntran dom kan få.

2009-05-28 @ 13:13:18
URL: http://www.malochmening.se
Postat av: Gissan

Jag tycker att det är perfekt att barnen/ungdomarna får välja vilken skola det vill gå på. Vi är ju i samma kommun varför gnälla?! Valet, tror jag, gör eleven mer motiverad på högstadiet då de själva får göra ett viktigt val som de måste slutföra. Då att t.ex. välja att gå på Ängskolan. Om alla skolor marknadsför sig så vet alla elever vilka val de har, eller? Go Ängskolan! Ha det bäst!

2009-05-28 @ 15:33:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0